برنامههای آینده پژوهشکده
محورهای پژوهشی که پژوهشکده خانواده در برنامه و اهداف پژوهشی خود قرار داده در چهار حوزه زیر طبقهبندی میشود:
1- مبانی و بنیادها:
- • مطالعات مربوط به فلسفه زندگی و بنیادهای اخلاقی خانواده (چالشها، اصلاحات)
- • مطالعات مربوط به تبیین ویژگیهای خانواده سالم
- • مطالعات مربوط به ارتقای جایگاه خانواده در اجتماع (ارتقای كاركردهای تربیتی، اقتصادی، اجتماعی خانواده)
- • بررسی الگوهای ارتباطی در خانواده (والدین و فرزندان، همسران و خویشاوندان)
- • بررسی تحولات در ساختار و نقشهای خانواده (عوامل و آثار)
- • مطالعات مربوط به ساخت و هنجاریابی آزمونهای خانواده
- • بررسی عوامل موثر بر تحكیم خانواده (فرهنگ، آسیبهای اجتماعی، خانواده، خاستگاه و ..)
- • مطالعات مربوط به تعیین ملاکهای سلامت، كیفیت زندگی و روشهای بهبود آن در خانوادههای ایرانی
- • بررسی فرآیندهای حمایتی نهادهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی (رسانهها، آموزش عالی، آموزش و پرورش
- • بررسی راهكارهای ارتقای حمایت از خانواده (توصیه مددكاری اجتماعی، حمایتهای كیفری و مدنی، حمایتهای اقتصادی)
- • مطالعات مربوط به تعیین ملاکها و تبیین ویژگیهای كودک سالم و جوان سالم
- • خانواده و جهانی شدن
- • مطالعات مربوط به اقتصاد و مدیریت خانواده
- • مطالعات مربوط به خانواده های اقوام ایرانی و اقلیتهای مذهبی
2- حقوق خانواده
- • بررسی حقوق و تكالیف متقابل خانواده و دولت
- • بررسی حقوق و تكالیف متقابل اعضای خانواده (همسران، والدین و فرزندان)
- • بررسی مطالعات مربوط به حقوق كودك (جنین، فرزندخوانده، باروری مصنوعی)
- • مطالعات مربوط به حقوق نكاح (دائم، موقت، نامزدی، طلاق و فسخ)
- • مطالعات مربوط به تدوین نظامهای دادرسی حقوق خانواده (جرائم كودكان و نوجوانان، دادرسی حقوقی و كیفری خانواده)
- • بررسی لوازم و پیامدهای حقوقی متناسب با رشد كودک
- • مطالعات مربوط به تبیین حقوق تربیتی كودک و نوجوان (بر خانواده، بر دولت، بر نهادهای مدنی، بر رسانه)
- • بررسی آثار میثاقها و کنوانسیونهای منطقهای و بینالمللی بر حقوق خانواده
3- آموزش خانواده
- • مطالعات مربوط به نقش تربیتی والدین (امكانسنجی، اولویتسنجی، تدوین محتوا و برنامهریزی درسی و آموزشی)
- • مطالعات مربوط به آموزش همسران (امكانسنجی، اولویتسنجی، تدوین محتوا و برنامهریزی درسی)
- • مطالعات مربوط به آموزش حقوق اقتصاد، اخلاق خانواده (امكانسنجی، اولویتسنجی، تدوین محتوا و برنامهریزی درسی و آموزشی)
- • مطالعات مربوط به برپایی نظام تربیت والدین
- • مطالعات مربوط به بررسی ابعاد و آثار تربیتی فعالیتهای اقتصادی، سیاسی، رسانهای و ..
- • مطالعات مربوط به پیشگیری از آسیبهای روانی - اجتماعی كودكان و نوجوانان
- • مطالعات مربوط به الگوهای فرهنگی و تحلیل وضعیت تربیت كودكان و فرزندپروری
4- آسیبشناسی خانواده
- • بررسی عوامل و آثار روانی - اجتماعی و حقوقی ناهنجاریها و آسیبهای خانواده نظیر: تغییر جنسیت، طلاق، اعتیاد، خشونت خانوادگی، سالمندی، تجردهای خواسته و ناخواسته، نازایی، روابط جنسی خارج از ازدواج، بارداری، رفتارهای پرخطر، خانواده بیسرپرست یا زنان سرپرست خانوار، خانوادههای ایثارگران، جانبازان، شاهد، خانوادههای دور از وطن
- • مطالعات مربوط به خشونت زنان
- • مطالعات بومشناختی در طلاق، اعتیاد و دیگر ناهنجاریها
- • مطالعات مربوط به شناسایی و اصلاح ناهنجاریها در خانواده با نیازهای ویژه نظیر: تکوالد، تکفرزند و ..
- • خانوادهها با عضو مبتلا به بیماری مزمن روانی، جسمی، دارای عضو معلول جسمی و یا ذهنی
- • بررسی رفتارها، نگرشها و الگوهای روابط جنسی در ایران
- • بررسی عوامل وآثار تنش در خانوادهها
- • مطالعات مربوط به آسیبشناسی و تحلیل وضعیت كودكان و نوجوانان
ب- اولویتهای آموزشی
- • تدوین، تصویب و اجرای دوره دكتری خانواده و زوجدرمانی
- • تدوین، تصویب و اجرای دوره كارشناسیارشد حقوق خانواده
- • تدوین، تصویب و اجرای دوره كارشناسیارشد خانوادهپژوهی
- • برگزاری دورههای آموزش كوتاه مدت با مشاركت انجمن بینالمللی خانواده درمانی (IFTA)
- • آموزشهای كوتاهمدت منجر به گواهینامه
- • تبادل استاد و دانشجو با كشورهای منطقه
- • تألیف و ترجمه كتب مرجع درسی و آموزشی در حوزه خانواده
- • طراحی و تدوین محتوا برای دورههای كاردانی و كارشناسی آموزش خانواده
- • تهیه و تدوین نرمافزارها و پكیجهای آموزش خانواده
- • تدوین، تصویب و اجرای رشته كارشناسیارشد سلامت خانواده
- • تدوین، تصویب و اجرای رشته كارشناسیارشد هنردرمانی با گرایش خانواده
- • تدوین، تصویب و اجرای رشته كارشناسیارشد خانواده و رسانه
ج- اولویتهای اجرایی و بالینی
- • بهكارگیری درمانگران پژوهشگر
- • بهكارگیری دانشجویان سال آخر و دانشآموخته در كلینیک
- • گنجاندن پروتكلهای ارزیابی و سنجش در پروندهها با هدف گردآوری اطلاعات برای پژوهش
- • تهیه فیلمها و بستههای آموزشی در دو سطح تخصصی و عمومی
- • توسعه فعالیتهای آموزشی كلینیكها
- • پیگیری و اجرای طرح ساختمان پژوهشكده خانواده
- • توسعه همكاری با دانشكدههای علوم تربیتی، الهیات، اقتصاد و ادبیات
- • برگزاری كنفرانسهای سالانه و دوسالانه در زمینههای مورد مطالعه
- • توسعه همكاری با مراكز پژوهشی واجرایی نظیر صدا و سیما، سازمان جوانان، آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و انجمنهای علمی مرتبط
- • توسعه امكانات و تجهیزات مربوط به آزمایشگاه
- • برنامهریزی برای تدوین دانشنامه خانواده
د- تشكیل كمیتهها و مراکز تحقیقی آموزشی
- • مركز مطالعات بینفرهنگی
- • مركز آموزش خانواده
- • مركز مطالعات رسانهای
هـ- گروههای پژوهشی:
پژوهشکده خانواده در حوزههای مرتبط با اهداف و برنامههای خود به استقرار گروههای پژوهشی اقدام مینماید و در حال حاضر دارای 4 گروه پژوهشی به شرح زیر است و در نظر دارد گروههای دیگری نیز در آینده تاسیس نماید:
1- گروه بهداشت خانواده
2- گروه خانواده و نیازهای ویژه
3- گروه مطالعات بنیادین خانواده
4- گروه تربیت فرزند